Motocykl 35 kW jest idealnym wyborem dla wielu początkujących motocyklistów. Ta kategoria oferuje wystarczającą moc, aby cieszyć się przyjemnością z jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu względnego bezpieczeństwa i przystępnej ceny. Jednak wybór odpowiedniej pojemności silnika do tej mocy może być kłopotliwy - zbyt mała może nie dać satysfakcji z jazdy, a zbyt duża może być trudna w opanowaniu.
Kluczowe wnioski- Większość motocykli 35 kW mieści się w przedziale pojemności od 400 do 700 cm3. Silniki dwucylindrowe często mają mniejszą pojemność, a rzędowe czterocylindrowe większą.
- Dla początkujących polecane są modele o pojemności 500-600 cm3 - zapewniają wystarczającą moc, ale są łatwiejsze w prowadzeniu.
- Decyzja powinna uwzględniać styl jazdy i przeznaczenie motocykla - maszyny turystyczne wymagają większej pojemności, a miejskie mniejszej.
- Istotne są także koszty eksploatacji - większa pojemność wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa i kosztami napraw.
- Warto rozważyć zakup używanego motocykla, aby zaoszczędzić pieniądze, ale należy dokładnie sprawdzić jego historię i stan techniczny.
Najlepsze motocykle 35 kW - typy, marki, rodzaje
Rynek motocykli o mocy 35 kW oferuje szeroką gamę modeli dla różnych stylów jazdy i potrzeb. Najpopularniejsze klasy to maszyny naked/streetfighter, sportowe, turystyczne i adventure. Motocykl 35 kW często stanowi pierwszy krok dla początkujących motocyklistów, oferując dość mocy, ale zachowując względne bezpieczeństwo.
Wśród popularnych marek na tym poziomie mocy znajdują się japońscy producenci Honda, Kawasaki, Yamaha i Suzuki, europejskie BMW i Triumph oraz amerykański Harley-Davidson. Dostępna jest szeroka gama 2-cylindrowych modeli, jak i mocniejszych 4-cylindrowych rzędowych "rzedzik", których pojemność silnika 35 kW może przekraczać 600 cm3.
Sportowe motocykle 35 kW to np. Kawasaki Ninja 400, Yamaha YZF-R3 czy Honda CBR500R. Z kolei wśród naked'ów i streetfighterów wyróżniają się Yamaha MT-07, Honda CB500F czy Kawasaki Z400. W segmencie turystycznym i adventure najpopularniejsze to np. Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 czy Honda NC750X.
Wybór zależy od preferencji i doświadczenia, jednak niezależnie od stylu jazdy, motocykle 35 kW oferują przyjemność z prowadzenia przy zachowaniu rozsądnej mocy. Jest to idealna kategoria dla początkujących, przygotowująca do ewentualnego przejścia na mocniejsze maszyny w przyszłości.
- Naked/streetfighter (Yamaha MT-07, Honda CB500F, Kawasaki Z400)
- Sportowe (Kawasaki Ninja 400, Yamaha YZF-R3, Honda CBR500R)
- Turystyczne i adventure (Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650, Honda NC750X)
Motocykl 35 kW - średnia i maksymalna pojemność silnika
Mówiąc o motocyklach o mocy 35 kW, trudno podać jedną konkretną pojemność silnika, jako że ta sama moc może być osiągana przez jednostki o różnej kubaturze. Generalnie jednak większa pojemność przekłada się na większy moment obrotowy i płynniejszą charakterystykę doładowania.
Najpopularniejszy przedział to od około 400 do 700 cm3. Mniejsze 2-cylindrowe jednoślady mieszczą się w dolnych granicach, oscylując wokół 400-600 cm3. Z kolei duże, czterocylindrowe rzędowe osiągają tę moc przy pojemnościach nawet powyżej 600 cm3.
Za średnią pojemność silnika 35 kW uznaje się około 500-600 cm3. Jest to kompromis między osiągami a łatwością prowadzenia, charakterystyczny np. dla modeli Kawasaki ER-6N 650 cm3 czy Yamaha MT-07 689 cm3. Maksymalnie, motocykle mogą zbliżać się do 800 cm3, ale rzadko przekraczają ten pułap przy tej mocy.
Warto wspomnieć, że pojemność to nie wszystko. Większą rolę odgrywa konstrukcja silnika, konfiguracja cylindrów, zaawansowanie układu dolotowego oraz inne kwestie projektowe, wpływające na sposób dostarczania mocy. Dlatego nawet małolitrażowe 400 cm3 mogą imponować osiągami, jeśli są odpowiednio zestrojone.
Motocykl 35 kW dla początkujących - zalety i wady
Motocykl 35 kW to idealny wybór dla osób rozpoczynających swoją przygodę z motocyklami. Ta kategoria pojazdów łączy w sobie sporą dawkę przyjemności z jazdy z zachowaniem względnego bezpieczeństwa i przystępnej ceny. Warto jednak poznać jej główne zalety i wady.
Zacznijmy od zalet. Po pierwsze, 35 kW to wystarczająca moc, by czerpać satysfakcję z dynamicznej jazdy, również na autostradzie, ale przy zachowanej kontroli i łatwości prowadzenia. Jednocześnie progi wejścia są znacznie niższe niż w przypadku super-motocykli, zarówno w zakresie kosztów zakupu, jak i wymaganych umiejętności.
Kolejna zaleta to bezpieczeństwo i niska stawka ubezpieczenia motocykli o takiej mocy. Łatwiej jest również znaleźć motocykl z niskim przebiegiem w przystępnej cenie, zwłaszcza wśród modeli japońskich. Dostępność obfitej gamy motocykli używanych eliminuje również duże straty przy odsprzedaży.
Wady to natomiast ograniczony zasięg i krótszy dystans pomiędzy tankowaniami ze względu na mniejsze zbiorniki paliwa. Ponadto jazda z pasażerem i ciężkim bagażem może być męcząca, więc nie jest to idealne rozwiązanie turystyczne na długie trasy. Niektórzy mogą też odczuwać niedosyt mocy po pewnym czasie.
Wybór motocykla 35 kW - cena, osiągi i ekonomia
Przy wyborze motocykla 35 kW decydujące znaczenie mają czynniki takie jak: cena, osiągi, zużycie paliwa oraz koszty eksploatacji i ubezpieczenia. Na szczęście istnieje szeroka oferta w rozsądnych cenach, która powinna zadowolić większość miłośników dwóch kółek.
Najtańszymi modelami są popularne japońskie jednoślady jak np. Kawasaki ER-6N za 20-30 tys. zł lub Yamaha MT-07 w cenie 25-35 tys. zł w zależności od rocznika. Pozwalają one na dynamiczną jazdę i dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa rzędu 4-5 l/100 km.
Podsumowanie
Wybierając motocykl 35 kW, kluczową kwestią jest odpowiednia pojemność silnika. Większość ekspertów zaleca zacząć od przedziału 500-600 cm3, co zapewnia dobrą równowagę między mocą a łatwością prowadzenia. Mniejsze pojemności są łatwiejsze dla początkujących, ale mogą szybko okazać się niewystarczające. Z kolei zbyt duże pojemności silnika 35 kW mogą przytłoczyć niedoświadczonego motocyklistę.
Ostatecznie, decyzja zależy od preferencji i planowanego wykorzystania maszyny. Bardziej wymagający użytkownicy będą preferować większe pojemności, dające lepsze osiągi i przyspieszenie. Ale na początek najbezpieczniej jest wybrać średnią kubaturę z przedziału 500-600 cm3, co pozwoli nabrać wprawy, zanim przesiądziemy się na mocniejszą maszynę w przyszłości.